סוסים הם יצורים מופלאים. מי שמכיר אותם מקרוב, יודע שמדובר בבעלי חיים מיוחדים מקסימים, ומרתקים וניתן ללמוד מהם ועליהם כל יום משהו חדש.

כמו כל בעלי החיים גם סוסים מאוד אוהבים חטיפים ופינוקים. הם תמיד ישמחו להתפנק ולטעום מזון שונה מהאוכל הסטנדרטי שלהם, החציר. הפינוקים שאפשר לתת לסוסים הם פירות וירקות כמו: בננה, ענבים, מנגו, אפרסק, תותים, אבטיח, גזר, דלעת, שעועית ירוקה, חסה ועוד. בטבע, המרעה מספק את המזון הטבעי שלהם באופן חופשי. הסוסים נוהגים לאכול מעט מזון, אך לעיתים קרובות. כאשר הסוס נמצא בסביבה מבויתת הדברים משתנים. ישנם מספר נתונים המשפיעים על כמות האוכל שהסוס יקבל: הגיל שלו, מה מצבו הגופני, מה הטמפרמנט של הסוס ומהי כמות העבודה המתוכננת לו.

כמובן שחשוב לספק מים נקיים וטריים באופן חופשי. יש להאכיל את הסוסים בכמויות קטנות ולעיתים קרובות. שמירה על שעות ההאכלה קבועות ומסודרות חשובה גם היא וכן שמירה על מרווח זמן של כשעה וחצי בה הסוסים לא יעבדו אחרי האכלה, זמן בו הם יוכלו לעכל את האוכל ולקבל מנוחה מספקת.

כמות החציר אותה צורך סוס ממוצע הוא בין 8 ל- 10 ק"ג ביום. חייבים להקפיד שכל אוכל שניתן לסוסים יהיה איכותי ומשובח. לעיתים נדרש להוסיף תוספים שונים או ויטמינים עם ערך גבוה של ביוטין (זוהי תרכובת אורגנית המשמשת כוויטמין חיוני לבעלי החיים). הביוטין שומר על בריאות השיער של הסוס, מעניק לו מראה זוהר ובריא ובנוסף שומר גם על חוזק הפרסות.

לעיתים נוצרים מצבים בהם נדרש להוסיף למזון של הסוסים תוספי מזון שונים שישלימו את החסרים שנוצרו. קיימים מגוון של תוספים המטפלים בבעיות שונות.

תזונה לקויה עלולה לפגוע בסוס, לגרום למחלות שונות ולהביא לירידה בתפקוד. מומלץ לתת להם תערובת מומלצת לסוסים המכילה את כל אבות המזון הדרושים לתזונה שלהם ועל ידי כך למנוע בעיות וסבל מיותר לסוס. 

אם ברצוננו לעשות שינוי בתזונה של הסוסים חשוב לעשות זאת בצורה איטית ומדורגת על פני כ – 10 ימים, לאפשר למערכת העיכול שלהם להכיר ולהתרגל למזון החדש.

סוסים הם חיות מאוד רגישות בכל מה שקשור למזון ולמערכת העיכול. הם עלולים לסבול מקוליק (כאבי בטן) שעלולים לנבוע משתי סיבות: או תזמון לא נכון של מתן המזון או מתן כמות גדולה מידי של מזון. דבר זה יכול לגורם למעין "פקק" בקיבה של הסוס, מה שגורם לסבל רב לסוס ולעיתים גם למוות. הסימפטומים שיכולים להעיד על קוליק הם: הזעה של הסוס, הופעה של גניחות ועוויתות ובנוסף העובדה שהסוס רוצה להתגלגל. במקרה כזה נדרש להזמין באופן מיידי את הווטרינר ועד שהוא מגיע להוליך את הסוס ולא לאפשר לו לשכב ולהתגלגל גם אם נדרש מאתנו להפעיל כוח. כאשר הסוס מתגלגל המעיים עלולים להסתובב מה שלרוב יוביל למוות של הסוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.